ارز دیجیتال چیست ؟


کلمه ارز مترادف و هم معنی کلمه پول بوده و در اصطلاح و عرف فارسی زبانان بیشتر به معنای پول بیگانگان یا پول خارجی و یا پول غیر رایج ملی به کار می رود . امروزه کلمه ارز با فراگیری کاربرد آن در گذر زمان به هر نوع اسکناس داخلی و خارجی گفته می شود که دارای ارزش و بهای معاملاتی است و با توجه به این کاربرد دارای دو تقسیم بندی است : ۱. ارز داخلی  ۲. ارز خارجی .

ارزهای داخلی شامل تمامی اسکناس های رایج  و ملی هر کشوری می باشد و هر نوع اسکناس غیر ملی در هر کشوری ارز خارجی محسوب می شود . در کشور ایران تمامی سکه ها و اسکناس های ملی به واحد ریال و تومان ارزهای داخلی و هر ارز دیگری غیر از آنها (مانند دلار ، یورو ، پوند و ...) ارزهای خارجی محسوب می گردد . 

دیجیتال نیز مفهومی است که بعد از ظهور و گسترش کاربرد رایانه ها (کامپیوترها) در سطح جوامع بشری پدیدار شد و در اصطلاح به معنای هر سیستمی است که اطلاعات در آن ها با مقادیر گسسته (صفر و یک ، اعداد ، حروف و کاراکترها ) مشخص می گردند و این مفهوم در برابر سیستم ها ی آنالوگ (قیاسی یا پیوسته) به کار گرفته می شد ، ولی در عرف امروزی تمامی مقادیر و اطلاعات رایانه ای در هر نوع سیستمی را شامل می شود .

همزمان با کنار گذاشته شدن روش های سنتی محاسبه و میزان دارایی های نقدی افراد و با بکارگیری سیستم های رایانه ای در نظام های پولی ، خصوصا نظام های مالی و بانکی ، حساب های بانکی افراد به عنوان محل ذخیره ارزش ها و دارایی های افراد شناخته شد و شاید برای اولین بار شکل گیری ارزهای دیجیتال از همین موضوع شروع شد و در واقع همین جا به جایی های مالی غیر سنتی پایه و اساس ارزهای دیجیتال را تشکیل می داد که روز به روز جابجایی و نقل و انتقال ارزش ها و دارایی های نقدی را برای کاربران ساده و پرکاربردتر میکرد . به نحوی که امروزه کمتر کسی برای نقل و انتقال پول از اسکناس استفاده می کند . 

تعریف ارز دیجیتال : ارز دیجیتال نوعی از دارایی ، پول یا ارز است که بر پایه مقادیر رایانه ای (صفر و یک ، اعداد ، حروف و کاراکترها) طراحی و پیاده سازی شده است و تمامی نقل و انتقالات آن نیز با سیستم های رایانه ای انجام میگردد . 

ارزهای دیجیتال با توجه به ویژگی های آنها دارای دسته بندی های متعددی هستند که به طور کلی به دو نوع تقسیم بندی می شوند : ۱. ارزهای دیجیتال غیر رمزنگاری شده (ارزهای دیجیتال)  ۲. ارزهای دیجیتال رمزنگاری شده (رمز ارزها) .

در مطالب بعدی در مورد ویژگی های رمز ارزها و تقسیم بندی و تفاوت این رمز ارزها بیشتر آشنا خواهید شد . 



Slide